Nieważność umowy kredytu zawartej z d. BRE Bank (aktualnie mBank) w grudniu 2008 r. – wyrok Sądu Okręgowego we Wrocławiu z 6.12.2022 r.

Wyrokiem z dnia 6.12.2022 r., Sąd Okręgowy we Wrocławiu (SSO Dominika Romanowska), w sprawie o sygn. akt I C 406/20 ustalił, że umowa kredytu indeksowanego do USD (dolarów amerykańskich) zawarta z dawnym BRE Bank (obecnie mBank) jest NIEWAŻNA i zasądził od banku na rzecz Klientów Kancelarii zwrot wpłaconych bankowi środków w PLN i USD, jako nienależnych.

Sąd odwołał się do argumentacji znanej ze „spraw frankowych”. Umowa okazała się być bezwzględnie nieważna z tych samych przyczyn: brak informacji o ryzyku walutowym, dowolność banku w kształtowaniu wzajemnych zobowiązań, rażąca dysproporcja świadczeń.

Ciekawostką w sprawie jest, że Klientom pierwotnie przyznano kredyt złotowy, o czym dowiedzieli się dopiero z dokumentacji załączonej przez bank do odpowiedzi na pozew (ups…), bowiem bank przedłożył decyzję kredytową.
Pomimo decyzji banku o przyznaniu kredytu złotowego, bank procedował (równolegle) zawarcie umowy indeksowanej do CHF (co wynika z wniosku kredytowego złożonego przez kredytobiorców, który też przedłożył bank wraz z odpowiedzią na pozew).
Finalnie – w dniu podpisania umowy, okazało się, że kredytobiorcy mają podpisać umowę indeksowaną, ale do dolara amerykańskiego. W tym celu poproszono ich o wypełnienie wniosku kredytowego (także został załączony) i już po chwili została podpisana umowa kredytu… Kredytobiorcy, w obliczu ryzyka utraty wręczonego zadatku, nie mieli nawet odwagi dyskutować z zastaną sytuacją…

Pozew został wniesiony w marcu 2020 r.
Wyrok jest PRAWOMOCNY. Apelacja banku w zakresie ustalenia nieważności umowy kredytu, została oddalona przez Sąd Apelacyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 18.01.2024 r., sygn. I ACa 511/23.