Nieważność umowy kredytu zawartej w lipcu 2008 r. z d. Kredyt Bank (aktualnie Santander Bank Polska), w wyniku czego NIE ISTNIEJE stosunek prawny wynikający z umowy kredytu – wyrok Sądu Okręgowego w Legnicy z 1.02.2023 r.

Wyrokiem z dnia 1.02.2023 r., Sąd Okręgowy w Legnicy (SSO Dorota Onufrowicz – Miara), w sprawie o sygn. akt I C 164/22 ustalił, że umowa kredytu EKSTRALOKUM indeksowanego do CHF zawarta w lipcu 2008 r. z dawnym Kredyt Bank (aktualnie Santander Bank Polska) jest nieważna, w wyniku czego NIE ISTNIEJE stosunek prawny łączący strony na podstawie tej umowy.
Nadto, Sąd oddalił roszczenie o zapłatę uwzględniając ewentualny zarzut potrącenia podniesiony przez bank.

W sprawie kapitał kredytu nie został jeszcze zwrócony w ramach spłat rat, a oddalone roszczenie o zapłatę dotyczyło tylko jednej raty spłaty, gdyż przed złożeniem pozwu Kancelaria dokonała potrącenia wzajemnych nienależnych świadczeń stron, pozostawiając bez potrącenia tylko jedną ratę. Taki zabieg zmniejsza ryzyko procesowe w przypadku uwzględnienia – jak w tej sprawie, ewentualnych zarzutów potrącenia / zatrzymania podnoszonych aktualnie przez banki.
Nieważność Sąd uzasadnił brakiem informacji o nieograniczonym ryzyku walutowym, a także nieuczciwością klauzuli przeliczeniowej i brakiem możliwości uzupełnienia umowy.

Pozew został wniesiony w lutym 2022 r., a w sprawie odbyły się 3 rozprawy.