Nieważność umowy kredytu Własny Kąt Hipoteczny z sierpnia 2008 r.  zawartej z PKO BP – wyrok SO Jelenia Góra z 10.11.2022 r.

Kolejna nieważność umowy kredytu denominowanego Własny Kąt Hipoteczny zawartej z PKO BP S.A. w sierpniu 2008 r.

Wyrokiem z dnia 10.11.2022 r., Sąd Okręgowy w Jeleniej Górze (SSO Edyta Gajewska), w sprawie o sygn. akt I C 1262/18 ustalił, że umowa kredytu denominowanego Własny Kąt Hipoteczny jest NIEWAŻNA i zasądził od banku na rzecz Klientów Kancelarii zwrot wpłaconych bankowi środków, jako nienależnych.

W ustnym uzasadnieniu Sąd stwierdził, że główną przyczyną nieważności umowy był brak oznaczenia kwoty kredytu, gdyż powodowie nie mogli dowiedzieć się ile środków otrzymają od banku w złotych. Analogicznie, zdaniem Sądu, nieznana była wysokość spłat rat kredytu. W efekcie, w świetle umowy, wszystkie świadczenia były uzależnione od jednostronnych decyzji banku.

W związku z oddaleniem roszczenia odsetkowego za ponad 4 lata sporu i zasądzenia odsetek dopiero od daty ostatniej rozprawy na której od powodów odebrane zostało oświadczenie o świadomości skutków nieważności umowy kredytu, po uzyskaniu pisemnego uzasadnienia, Kancelaria rozważy złożenie apelacji w tym zakresie.

Pozew został wniesiony w sierpniu 2018 r.
W sprawie odbyło się pięć rozpraw oraz przeprowadzony został dowód z opinii biegłego (zupełnie nieprzydatny dla rozstrzygnięcia).

Wyrok jest PRAWOMOCNY.
Apelacja banku w zakresie ustalenia nieważności umowy kredytu została oddalona wyrokiem Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 15.12.2023 r., sygn. akt: I ACa 148/23.