Prawomocna NIEWAŻNOŚĆ w sprawie p-ko Santander Bank Polska (Umowa EKSTRALOKUM z lipca 2008 r., dawnego Kredyt Bank) – kolejna wygrana Klientów Kancelarii w Sądzie Apelacyjnym we Wrocławiu.

Wyrokiem z dnia 7.02.2023 r. Sąd Apelacyjny we Wrocławiu I Wydział Cywilny (SSA Aleksandra Marszałek), w sprawie o sygn. akt I ACa 864/22, uwzględnił zarzut zatrzymania podniesiony przez bank, a w pozostałym zakresie oddalił apelację banku od wyroku Sądu Okręgowego w Legnicy I Wydział Cywilny (SSO Dorota Onufrowicz – Miara) z dnia 3.12.2021 r., sygn. akt I C 265/21.

W ustnym uzasadnieniu, Sąd Apelacyjny wskazał, że kredytobiorcy nie zostali należycie poinformowani o ryzyku i skutkach długoterminowego zobowiązania, umowa skutkuje nierównowagą stroną, a postanowienia odwołujące się do tabel kursowych banku są nietransparentne i pozostawiają bankowi swobodę w ustalaniu świadczeń, zaś po ich wyeliminowaniu nie można uzupełniać umowy.
Uwzględniając zarzut zatrzymania, Sąd Apelacyjny wskazał, że bank ma prawo korzystać z takiej taktyki procesowej i skutkiem jego uwzględnienia jest „odpadnięcie wymagalności roszczenia po stronie kredytobiorców, co skutkuje oddaleniem odsetek” – w tym zakresie tzw. linia orzecznicza zdaje się kształtować w stronę „zmniejszania szkód” sektora bankowego, który nie ponosi żadnej odpowiedzialności za przeciąganie sporów. Dowodem tego wczorajszy wyrok SA Warszawa ws. Dziubak, zaś Sąd Najwyższy nie zamierza się w tej kwestii samodzielnie wypowiadać (pytania prawne przedstawione już trzykrotnie SN, w tym w sprawie III CZP 89/22 – oczekują na orzeczenie TSUE w sprawie C-28/22).

Uzupełniająco – Sąd I instancji ustalił nieważność umowy kredytu oraz zasądził dochodzone kwoty. W tym zakresie, wyrok stanowi podstawę do rozliczenia stron nieważnej umowy kredytu, a także wykreślenia hipoteki.

Nadto, skutkiem wyroku jest uwolnienie Klientów Kancelarii od toksycznego kredytu i długu, który był nadal o 1/3 wyższy od kwoty udzielonego kredytu, pomimo ponad 14 lat spłaty.

WYROK JEST PRAWOMOCNY.
Pozew został złożony w kwietniu 2021 r.

Aktualnie, Kancelaria przystępuje do rozliczenia nieważnej umowy kredytu, a także wykreślenia hipoteki.

radca prawny Agnieszka Osowiecka-Wasiak