Wyrokiem z dnia 3.10.2023 r. Sąd Apelacyjny we Wrocławiu I Wydział Cywilny (SSA Zbigniew Woźniak), w sprawie o sygn. akt I ACa 2366/22 oddalił w apelację banku w zakresie ustalenia nieważności umowy i zmienił wyrok w zakresie zasądzenia w ten sposób, że uwzględnił podniesiony przez bank w postępowaniu II instancyjnym zarzut zatrzymania. Bank został obciążony kosztami postępowania apelacyjnego.

Trzeba podkreślić, że w postępowaniu przed Sądem Apelacyjnym, Kancelaria złożyła obszerną odpowiedź na apelację w szczególności odnosząc się do braku możliwości dzielenia klauzuli par. 17 umowy (Średni NBP + / – marża banku), czyli stosowania tzw. redukcji utrzymującej skuteczność poprzez odcięcie marży i rozliczenie umowy przy zastosowaniu kursu średniego NBP. Dalsza argumentacja została również zaprezentowana podczas rozprawy apelacyjnej.

W ustnym uzasadnieniu SSA Zbigniew Woźniak wskazał, że całości podziela argumentację Kancelarii, gdyż postanowienie par. 17 jest nieuczciwe – nie jest znana marża banku dodawana lub odejmowana od kursu średniego NBP. Nie ma możliwości dzielenia klauzuli par. 17. Nadto, całe ryzyko wynikające z umowy zostało przerzucone na kredytobiorców.
Uwzględnienie zarzutu zatrzymania – zdaniem Sądu, determinuje rozliczenie się kredytobiorców z otrzymanego nienależnego świadczenia, co w świetle nieważnej umowy jest uzasadnione.

Apelacja złożona przez bank dotyczyła wyroku Sądu Okręgowego w Świdnicy I Wydział Cywilny (SSO Donata Nowocień – Pluta) z dnia 10.10.2022 r., sygn. akt I C 1939/19 – wyrokiem tym została ustalona nieważność umowy kredytu oraz zasądzona została dochodzona kwota tytułem zwrotu nienależnych świadczeń.

WYROK JEST PRAWOMOCNY.
Pozew został złożony w listopadzie 2019 r.

Aktualnie, Kancelaria przystępuje do rozliczenia nieważnej umowy kredytu, a także wykreślenia hipoteki.

radca prawny Agnieszka Osowiecka-Wasiak