Umowa kredytu „mPlan” mBanku znowu nieważna we Wrocławiu!

Wyrokiem z dnia 26.11.2021 r. w sprawie XII C 293/20 Sąd Okręgowy we Wrocławiu XII Wydział Cywilny (SSO Krzysztof Rudnicki) ustalił, że umowa kredytu waloryzowanego do CHF „mPlan” zawarta mBankiem w 2006 r. jest NIEWAŻNA oraz zasądził od banku na rzecz Klienta Kancelarii całość dochodzonych w pozwie kwot przekazanych bankowi jako świadczenia nienależne z odsetkami ustawowymi za opóźnienie od dnia doręczenia bankowi pozwu.

W ustnym uzasadnieniu Sąd stwierdził, że umowa zawierała postanowienia niedozwolone. Na dzień zawarcia umowy nie sposób było określić jakie będzie saldo zadłużenia wyrażone w walucie CHF, od którego dopiero bank miał wyliczyć należne raty kapitałowo-odsetkowe, za zatem kredytobiorca nie wiedział na chwilę zawierania umowy jaką kwotę kredytu ma zwrócić bankowi. Strony zatem nie umówiły się na konkretną kwotę kredytu.Niezależnie od tego, postanowienia indeksacyjne zostały przez Sąd uznane za abuzywne, a przy tym niejednoznaczne i kształtujące główne świadczenia stron, co sprawia, że ich wygaśnięcie rodziło konieczność stwierdzenia upadku całej umowy kredytu. Sąd, oceniając możliwość „uratowania” umowy oparł się m.in. na wyroku TSUE z dnia 18.11.2021 r. w sprawie C-212/20, w którym wykluczono możliwość dokonywania wykładni na korzyść trwania umowy, o ile jednocześnie narusza ona prawa konsumenta. Wcześniej w tej sprawie Kancelaria uzyskała dla klienta prawomocne zabezpieczenie powództwa w postaci zawieszenia obowiązku dalszej spłaty kredytu, co niestety jest wyjątkiem w prowadzonych sprawach – większość Sądów nie dostrzega potrzeby udzielenia zabezpieczenia. Pan sędzia SSO Krzysztof Rudnicki powoli żegna się z Sądem Okręgowym we Wrocławiu i niedługo będziemy mieli przyjemność spotykać się z nim już tylko na salach Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu, gdzie coraz częściej orzeka.

Pozew został złożony w marcu 2020 r.
Wyrok jest PRAWOMOCNY.
Apelacja banku została oddalona przez Sąd Apelacyjny we Wrocławiu w dniu 25.05.2022 r. (sygn. I ACa 168/22).